SDN 002 Rambah Jadi Sekolah Rujukan, Prestasi Guru Diperhatikan

SDN 002 Rambah Jadi Sekolah Rujukan, Prestasi Guru Diperhatikan
Kepala SD Negeri 002 Kecamatan Rambah Kabupaten Rokan Hulu, Abdul Aziz M.Pd

 

PASIR PENGARAIAN (RIAUSKY.COM) - Tidaklah hal yang mudah untuk mendapatkan gelar Sekolah Rujukan.

Di Kabupaten Rokan Hulu, Hanya ada satu Sekolah Dasar Negeri yang mendapatkan predikat Sekolah Rujukan dari Kementerian Pendidikan Republik Indonesia tahun 2015 yaitu SD Negeri 002 Rambah yang berada di Kota Pasir Pengaraian.

Prestasi dan tingkat pendidikan guru, menjadi perhatian serius dalam mengelolah Sekolah Rujukan.

Tenaga guru yang berprestasi juga memiliki kewajiban untuk mentransfer ilmunya kepada  guru yang bertugas di sekolah imbas yang telah ditetapkan oleh pemerintah.

Demikian penjelasan Kepala SD Negeri 002 Kecamatan Rambah Kabupaten Rokan Hulu, Abdul Aziz M.Pd kepada Riausky.com 7 April 2017, terkait dengan penyelenggaraan Pendidikan di Sekolah Rujukan Kabupaten Rokan Hulu.

"Melaksanakan sistem pendidikan bermutu dan mengembangkan inovasi pendidikan,  menjadi penilaian oleh Kementerian Pendidikan. Mengembangkan desiminasi inovasi pendidikan kepada sekolah lain juga menjadi perhatian serius," jelas Aziz.

Pembelajar di SD Negeri 002 Rambah yang telah ditetapkan sebagai Sekolah Dasar Rujukan di Rokan Hulu tahun 2015 lalu, diselenggarakan oleh para tenaga pengajar yang sudah Sarjana.  

Abdul Aziz juga mengakui, secara bergantian tenaga pengajar yang mengajar di Sekolah Rujukan yang jumlahnya sebanyak 32 orang, terus diberikan pelatihan dan pembekalan ilmu dalam rangka untuk penguatan mutu pendidikan.

Selanjutnya,  mereka ini melakukan transfer ilmu kepada guru disekolah imbas seperti SD Negeri 10,15 dan 26 di Kecamatan Rambah, serta sekolah lainnya di Rokan Hulu. (R19)

Listrik Indonesia

Berita Lainnya

Index